بتن چیست ؟ تاریخچه بتن، انواع بتن و استفاده های آن سادات بتن غرب

بتن چیست ؟ تاریخچه بتن، انواع بتن و استفاده های آن سادات بتن غرب

مقدار آب و سیمان در ترکیب بتن به اندازه سنگدانه ها بستگی شرکت قالب بتن دارد. اگر برای تهیه بتن از سنگدانه هایی با سایز متفاوت استفاده کنیم، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود زیرا مقدار کمتری ملات استفاده می شود. مثلا اگر سنگدانه هایی که استفاده می کنیم درشت باشند باید با سنگدانه های ریز تر فضای خالی بین را پر کنیم و در مرحله بعد برای چسباندن سنگدانه ها به هم ملات را اضافه کنیم.

  • بیشتر هیدراتاسیون و افزایش استحکام بتن، در ماه اول چرخه عمر آن اتفاق می افتد، اما هیدراتاسیون با سرعت کمتری برای سال ها ادامه می یابد.
  • منظور از بتن بد و بی‌ کیفیت، یک ترکیب سوپ‌ مانند است که پس از سفت‌ شدن، توده‌ ای ضعیف، ناهمگن و حاوی حفرات لانه‌ زنبوری ایجاد می‌ کند.
  • شرایط محیطی جدول عیار بتن به چهار دسته شرایط محیطی متوسط، شدید، خیلی شدید، فوق‌العاده شدید تقسیم می‌شوند.

پیشرفت و توسعه صنعت تولید بتن‌های پیش ساخته باعث گسترش استفاده از بتن به عنوان ماده اصلی سازنده حصارها شده است. تولید و نصب اجزا حصارهای بتنی پیش ساخته ساده‌تر از روش‌های سنتی است. فونداسیون و زیرسازه ساختمان‌های بلند یا کوتاه با استفاده از بتن‌های مسلح ساخته می‌شوند. دانه های سنگی حدود 60 الی 75 درصد حجم بتن را به خود اختصاص می دهند و به دو گروه شن و ماسه تقسیم می شوند. شن حدود 60 الی 70 درصد و ماسه حدود 30 الی 40 درصد از حجم سنگدانه ها رو به خود اختصاص می دهند.

ساختمان سازی

چسب سیمانی باعث چسبیدن سنگدانه‌ها به یکدیگر شده، حفرات هوای داخلی را پر می‌کند و باعث می‌شود آسان‌تر جریان یابد. نسبت پایین‌تر آب به سیمان، بتن با مقاومت بالاتر و پایدارتری تولید می‌کند ولی آب بیشتر باعث می‌شود بتن به راحتی جریان پیدا کند و اسلامپ بالاتری داشته باشد. استفاده از آب ناخالص برای ساخت بتن، می‌تواند باعث ایجاد مشکل در هنگام تولید و ایجاد اشکال در سازه گردد. مخلوطی که خمیر سیمانی کافی برای پُر کردن فضای بین سنگدانه‌‌ ها را نداشته باشد، مقاومت فشاری بتن را کاهش می‌ دهد. برعکس، ترکیبی که خمیر سیمانی زیادی داشته باشد، احتمال ترک خوردن محصول نهایی را افزایش می‌دهد.

افزودنی های بتن مواد شیمیایی هستند که با نسبت وزنی سیمان به بتن اضافه شده تا برخی خواص و مشخصه های بتن را اصلاح کنند. افزودنی ها با اهدافی مانند تسریع یا تعویق زمان گیرش، افزایش مقاومت، بهبود عملکرد در برابر یخ زدگی و مقاومت در برابر سولفات ها به کار گرفته می شوند. به دلیل واکنش برخی از الیاف با سیمان، باید در هنگام استفاده از این مواد احتیاط کرد. کاربرد اصلی بتن‌های الیافی در پیاده‌رو پل‌ها، فرودگاه‌ها و کف سازه‌های صنعتی است. به علاوه،‌ این بتن‌ها برای افزایش مقاومت سازه در برابر ترک خوردگی نیز کاربرد دارند. استفاده از بتن در ساخت ساختمان های مسکونی به جای مصالح ساختمانی دیگر باعث افزایش ایمنی این سازه‌ها می‌شود.

مواد افزودنی یا چاشنی‌های بتن[ویرایش]

برخی از سنگدانه های معمولی که برای ساخت بتن سبک استفاده می شود، سنگ پا، پوکه سنگ و پرلیت هستند. از این بتن، در ساخت تخته های طولی پل و بلوک های ساختمانی آن ها استفاده می شود. خواص شیمیایی سیمان پرتلند در حضور آب، ملاتی را تشکیل می دهد که هر ذره سنگ و ماسه را به هم می چسباند. از طریق یک واکنش شیمیایی به نام هیدراتاسیون، خمیر سیمان سخت می شود و استحکام می گیرد.

طرح اختلاط بتن

در مراحل بعدی، انقباض به دلیل تبخیر آبی که به سطح بتن‌ رسیده ایجاد می‌شود. در مرحله گرفتن بتن، به دلیل هیدراته شدن سیمان، مقدار زیادی حرارت به وجود می‌آید و به تدریج که بتن سرد شد، مقداری انقباض در اثر تغییرات حرارت نیز ایجاد می‌شود. در نتیجه این کاهش حجم، امکان ایجاد ترک‌هایی در بتن‌‌ وجود دارد. ولی در عین حال کاهش حجم مفید نیز است زیرا می‌تواند سبب افزایش چسبندگی بین بتن و فولاد شود.

توسط باربری

باربری