روایت تاریخ از جنگ ایران با یک ابرقدرت خبرگزاری فارس-از همه چی

اطلاعات نویسنده(گان) توسط ایشان ثبت و تکمیل شده‌است. برای مشاهده مشخصات و فهرست همه مطالب، صفحه رزومه را ببینید. پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

یه جایی که من از درستیش مطمئن نیستم میگفت نسبت اندازه اقتصاد گورکانیان به کل اقتصاد دنیا در اون روز مثل نسبت الان حجم اقتصاد امریکاست به همه دنیا. نادر عزم مرکز چنین امپراطوری‌ای رو کرد که دور هم بود از مرزهای ایران. نادرشاه از خانواده‌ای متوسط رو به پایین بود در شمال خراسان.

سرانجام نادر شاه در طی سه جنگ بر آن‌ها مسلط شد. سپیده‏ دم روز بیستم، ربیع‏ الثانى سال 1142 ه ق این نقشه ماهرانه به مرحله اجرا درآمد. اشرف افغان و یارانش كه مراقب اردوگاه خویش بودند از مانورهاى سپاهیان نادر به هراس افتاده و تصمیم به مدافعه گرفتند.

ایران صفوی هم یادمونه از غرب همیشه در کشمکش با عثمانی بود که‌ اون‌ موقع همچنان بهش روم‌ می‌گفتن‌ خیلی‌ها در ایران. حالا از شمال هم چند وقت بود سر و کله قدرت جدیدی پیدا شده بود به نام امپراطوری روسیه و کار سحت‌تر از قبل هم شده بود. از جنوب هم اروپایی‌های استعمارگر داره سر و کله‌شون از دریای عمان و خلیج فارس پیدا می‌شه.

نادر شاه با چه کسانی جنگید؟

در فاصله ۴۵ کیلومترى اصفهان قصبه‏ اى وجود دارد که آن‏را مورچه‏ خوار یا مورچه‏ خورت مى‏نامند. علت نامگذارى آن به این اسم مشخص نیست و در کتابهاى تاریخ و سیاحتنامه‏ ها به هر دو نام خوانده شده است. از جمله حوادث مشهور در این قصبه نبرد بزرگ نادرشاه افشار با اشرف افغان بود.

چوب از مازندران بردن بوشهر و کشتی سازی شروع کردن و از هند هم کشتی اورده بودن و رفتن بحرین رو از عربها پس گرفتن و عمان رو گرفتن. می‌گه کشتی رو از هلندی‌ها و انگلیسی‌ها خرید اول و رفت باهاش مسقط رو گرفت و بعد قصد کشتی سازی کرد. و البته در فعل‌ها هم باید مراقب باشیم جون تا جایی که من دیدم این حمله‌ها رو خودش نکرد. یعنی ندیدم جایی نوشته باشه که نادر خودش سوار کشتی شد یا حمله دریایی رو شخصا هدایت کرد. نادرشاه گفت ما اون شیعه دوازده امامی رو می‌ذاریم کنار.

روایت تاریخ از جنگ ایران با یک ابرقدرت خبرگزاری فارس-از همه چی کتاب که کسروی مقدمه نوشته می‌گه که نه همه یک دل و یک زبان گفتن تو رو می‌خوایم. که قبلا درباره‌اش حرف زدیم و گفتیم چقدر سند مهمیه و البته گم هم شده از قرار. این البته آخرین جنگ ایران و عثمانی در زمان نادر نبود و این قصه چند بار دیگه هم تکرار شد.

دلیل وقوع جنگ کرنال

سواران سنگین اسلحه ارتش نادر هم در این فرصت حمله کرده و ارتش هندوستان را در هم کوبیدند. بدینگونه نادر شاه افشار شاهنشاه ایران توانست با استفاده از تکنیک‌های کارآمد ارتش خود را به یک جنگ‌افزار رعب‌آور برای دشمن تبدیل کند. از سوی دیگر محمود افغان را پسرعمویش اشرف افغان کشت و به جایش نشست. نادر هم رفت و در چند نبرد اشرف افغان را شکست داد و فتح هند تمام.

  • نادر که خبردار شد سریع برگشت اصفهان گفت بابا جون شما دیگه معلومه اینکاره نیستی.
  • در ۱۷۱۹ با روى كار آمدن محمدشاه (رقيب نادر) شمارش معكوس براى سقوط اين امپراتورى آغاز شد.
  • با حمله سپاه نادر اصفهان و پس از آن ایران از لوث وجود آنان پاک شد.
  • همان فتح قلعه قندهار به دست بختیاری و بدون اطلاع وخواست نادر شاه بود.

توسط باربری

باربری